Якъ пана завезли до пекла (Сказка) — Сильвестръ Судолъ
ПОВѢСТЬ про Андруха Трубу, таке было его имя за временъ панщины, коли онъ робивъ панщину.

Было то въ селѣ, котре называлося Безъ-Плота, а повѣть Назывався-Недопытався, десь тамъ межи горами далеко въ Галичинѣ, що не можна ся до него допытати.

Былъ въ томъ селѣ панъ Ясьо Дзьябельски, былъ великого росту, похмурного взору, червоного облича, чорны уса, а очи великіи, якъ бы хотѣли ему вылѣзти на верхъ. Всегда ходивъ съ тростиновой палицей, а коли що не было по его, то онъ той палицей билъ куда попало. А мавъ приповѣдку «идзь до дзьябла».

Былъ Ясьо Дзьябельски одинъ у своего батька, а те село Безъ-Плота и фольварокъ, было его власне, то люди того села робили панщину ему, такъ само, якъ его батькови. Робили панщину пять дней отъ одного грунту. Одинъ грунтъ складався изъ 12 морговъ поля, а кто мавъ два грунты, мусѣвъ робити 10 дней на тыждень. Панщину треба было робити независимо отъ того, чи человѣкъ здоровый, чи хорый, чи сытый, чи голодный. А якъ нѣ, то тростинова палица свистала по крижахъ. Той Ясьо Дзьябельски былъ тоже дуже лукавый и заздростный и мстився надъ своими людьми сколько могъ.

Живъ въ томъ селѣ Безъ-Плота господарь, который звався Андрухъ Труба. Не мавъ онъ доброго здоровья, всегда слабувавъ на ядуху и панщину ему было тяжко робити, а мусѣвъ робити пять дней на тыждень. Николи не могъ ся одробити черезъ хороту. Не было въ Андруха Трубы ни доброй хаты, бо текла вода коли падавъ дождь, ани доброй стайни, ни стодолы, ни огороды коло обыстья, ни овецъ, только два мизерны кони, щобы мавъ чимъ орати на панщинѣ. Коло своей господарки Андрухъ Труба не мавъ николи часу робити, то для того и поле его лежало облогомъ, заросло бурянами, а хлѣба у него тоже не было черезъ ту панщину.

Въ томъ селѣ были люди дуже богомольны, молилися, щобы Богъ змилосердився надъ ними и забравъ того пана Яся Дзьябельского, то може бы и панщины не было. Тѣ люди зарадили себѣ, щобы бѣднымъ помогати и ставили коло свого обыстья кушаніе для голодныхъ съ надписью «кто голоденъ, може ѣсти». Не было больше такихъ селъ, якъ село Безъ-Плота, щобы ставили пищу голоднымъ и бѣднымъ. Коло Андруха Трубы такого стола и пищи не было, бо онъ былъ самъ голоденъ. Не только бѣдны жебраки, але и неробы, коли довѣдалися про село Безъ-Плота, то приходили туда, щобы наѣстися даромъ.

Тѣми часами ходивъ Іисусъ Христосъ по свѣтѣ и научавъ грѣшныхъ людей добра, а чортъ тоже ходивъ по свѣтѣ, щобы доводити людей до грѣха, шукавъ кандидатовъ до пекла.

Ходить чортъ одинъ день, ходить другій, та и третій, и не найшовъ ни одной души, не могъ намовити добрыхъ людей до грѣха. Но чортъ сголоднѣлъ, а переходячи понадъ селомъ Безъ-Плота, побачивъ пищу, що была поставлена для голодныхъ, осмѣлився и съѣвъ. Заразъ послѣ того онъ почувъ, що уже есть трафный христіанскою стравою и що зробивъ зле. Повертае чортъ до пекла безъ грѣшной души, а всѣ чорты въ пеклѣ зачали на него кричати, що онъ воняе христіанскою стравою и выгнали его назадъ на той свѣть на три роки на покаяніе.

Тогда чортъ перебрався въ бѣдного хлопца и шукае службы. Никто его не хочетъ приняти, але приходить онъ до Андруха Трубы и пытае службы, а Андрухъ говоритъ ему, що онъ самъ не мае що ѣсти, на що ему наймытъ. Однако, чортъ былъ влѣзливый и Труба позволивъ ему остатися въ него и сказавъ: самъ оставишь службу, бо не буде що ѣсти. Чортъ остался на службу въ Андруха Трубы на три роки. Чортыско не пытае за платню, только за роботу.

На другой день рано приходить атаманъ отъ пана Яся Дзьябельского, кличе Андруха Трубу на панщину орати. Чортъ — наймытъ говорить, що онъ пойде нынѣ орати за него. Ну, то иди, говорить ему Андрухъ. Взявъ чортъ кони и пошовъ орати панщину. На поли онъ говорить до атамана, щобы его пустивъ впередъ орати. Атаманъ не хоче его пустити, говоритъ, що ты не маешь добрыхъ коней, то будешь помало орати, але чортъ якось уговоривъ атамана и той согласився. Коли чортъ пошовъ впередъ, то всѣ дивувалися, що то за кони, що такъ скоро оре и глубоко. Другіи не могли поспѣшати за нимъ, а чортыско оре, що ажъ курява за нимъ курится. — Прійшовъ панъ на поле, а коли зобачивъ, що чортъ-наймытъ такъ оре, то ажъ нимъ затрясло съ лукавства.

Перейшовъ цѣлый годъ, а чортъ робить самъ все коло господарства, а Андрухъ Труба себѣ почивае, хата уже поправлена, стодола, стайня, все въ порядку.

Зостается чортъ на другой годъ служити. Одного разу закликае панъ Дзьябельски Андруха Трубу до себе и ему говоритъь «ты маешь добры кони, мудрого наймыта, то я тебѣ приказую вырубати до тыждня той лѣсъ, що я маю, выкорчувати, дрова повозити на «дзьедзьинецъ», съ того лѣса зробити чисте поле и на немъ посѣяти просо. Розумѣешъ?»

Андрухъ Труба падае панови до ногъ, просится, говорить: «Пане ласкавый, сколько то треба людей, часу, до такой великой роботы», но панъ слухати не хоче, а тростиною-палицею по хребтѣ и говорить: «нье вьешь, панской ласки, мильчъ!».

Прійшовъ Андрухъ до дому и плаче, а наймытъ пытаеся его чого плаче. Газда росказуе ему, що панъ говоривъ, а наймытъ его потѣшае и говорить, щобы не журився, шесть дней есть досыть часу, только треба взятися до роботы.

На другой день чортъ взявъ сокиру и довгій мотузъ и пошовъ до лѣса. За одинъ день чортыско повытягавъ съ корнемъ цѣлый лѣсь и постягавъ на одну купу. На другой день повозивъ панови Дзьябельскму на «дзьедзьинецъ», третого дня пооравъ и заволочивъ, а четвертого дня просо посѣявъ, пятого дня все попрятавъ, а шестого дня отпочивавъ, и давъ знати панови, що робота зроблена. Панъ коли то почувъ, то зубами заскреготѣвъ, бо ему того лѣса корчувати не треба было, только хотѣвъ помститися надъ Андрухомъ Трубою, щобы было за що набити.

Зостается чортъ наймытомъ на третій годъ служити. Андрухови Трубѣ иде добре, все мае въ порядку, хату, стодолу, стайни, коровы, овцы, браму, поле уже буряномъ не зарощене, выправлене, добре родить и Андрухъ Труба ядухи не мае. Цѣле село Безъ-Плота ся чудуе, що то за наймытъ такій роботный, а що его николи не видно въ церквѣ. А панъ Дзьябельскій не мае чимъ помститися, бо панщину Андрухъ Труба отробляе, нема чого вчепитися. Одного разу панъ себѣ выдумавъ таку думку, що скаже себе везти до пекла.

Пан ласкавый, я не знаю дороги до пекла, говорить Андрухъ Труба. Я тебѣ покажу, отповѣдае панъ Дзьябельски. А то тому паниско казавъ везтися до пекла, щобы ѣхати и ѣхати, день и ночь, щобы кони ся поподпалювали и поздыхали, щобы помститися. Прійшовъ газда до дому и говорить наймытови, що ему панъ говоривъ, щобы его везти до пекла, а я не знаю дороги де есть пекло. Чортъ ему говорить: я буду вамъ за фурмана, коли мы заѣдемо до пекла, то я пана Дзьябельского за чуприну возьму и кину до пекла, а вы обертайте кони и просто ѣдьте до дому, а коли бы не знали дороги то вамъ чорный песик покаже куда ѣхати. На слѣдующій день рано чортъ зрихтувавъ для пана «сидзенье» и Андрухъ Труба заѣхали по пана передъ его покои. Панъ выйшовъ, сѣвь на возъ, за полъ годины панъ Ясьо Дзьябельски уже въ пеклѣ. А то якъ разъ припадавъ той день три роки его покуты и три роки его службѣ.

Всѣ люди чудовалися де ихъ панъ подѣвся зо села и панщина пропала, бо пана Дзьябельского уже не было въ селѣ. Коли люди въ селѣ дозналися, що Андрухъ Труба пана вывезъ десь, то цѣле село Безъ-Плота ему дякували, а чортови-наймытови тоже. Коли минавъ годъ и пана Дзьябельского уже не было, то цѣлое село святкували той день и гостилися, веселилися разомъ съ Андрухомъ Трубою, що чортъ-наймытъ забравъ пана Яся Дзьябельского зо села.

Сію сказку я чувъ якъ читавъ ктось изъ повѣстей Наумовича въ моемъ родномъ селѣ въ читальни Качковского.


Трентонъ, Н. Дж.
Сильвестръ Судолъ

BosstoHellEnd



[BACK]